Αρχική > Τα άρθρα μου, journalism, MME > Οι εκλογές του Τουίτερ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης

Οι εκλογές του Τουίτερ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης

Αύγουστος 28, 2012 Σχολιάστε Go to comments

Καθώς η κλεψύδρα για τις αμερικανικές εκλογές του Νοεμβρίου αδειάζει οι δύο μεγάλοι αντίπαλοι, ο Μπάρακ Ομπάμα και ο Μιτ Ρόμνεϊ προσπαθούν να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, προς όφελός τους, το επικοινωνιακό «υπερόπλο» της εποχής μας: το Τουίτερ.

Το Τουίτερ αλλά και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται από τα επιτελεία των δύο υποψηφίων για να κινητοποιήσουν τους υποστηρικτές τους, για να προσελκύσουν χορηγίες και για να επηρεάσουν όσο είναι δυνατόν το δημόσιο διάλογο γύρω από τις βασικές προεκλογικές εξαγγελίες των κομμάτων τους. Δεν είναι λίγοι μάλιστα αυτοί που πλέον κάνουν λόγο για τις πρώτες «κοινωνικές εκλογές» εννοώντας πως πρωταγωνιστής θα είναι οι τα κοινωνικά δίκτυα και οι χρήστες τους.

Οι τεχνολογικές εξελίξεις και ιδιαίτερα αυτές που έχουν να κάνουν με την επικοινωνία και την ενημέρωση δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιούνται και μέσω της χρήσης τους καθιερώνονται ιστορικά από υποψήφιους προέδρους των ΗΠΑ. Ο Φραγκλίνος Ρούσβελτ ήταν ο πρώτος που στήριξε την είσοδό του στο Λευκό Οίκο στο ραδιόφωνο, ενώ ο Τζον Φ. Κένεντι ήταν ο άνθρωπος που έφερε την πολιτική στην τηλεόραση και την τηλεόραση στην πολιτική, από τα πρώτα του βήματα προς την Ουάσιγκτον μέχρι και τη δολοφονία του στο Ντάλας του Τέξας. Αντίστοιχα, ο Ρόναλντ Ρίγκαν έδωσε έμφαση τόσο στις δορυφορικές μεταδόσεις όσο και στο βίντεο.

Νέα εποχή

Σύμφωνα με  Κέντρο Pew  (Pew Research Center’s Project for Excellence in Journalism) οι υποψήφιοι για την προεδρία των ΗΠΑ αρέσκονται πάντοτε να υιοθετούν τις νέες, για την εποχή τους, τεχνολογίες θέλοντας να αποδεικνύουν ότι ανήκουν σε μία νέα γενιά ηγετών που αντιλαμβάνονται το που οδεύει η χώρα και η κοινωνία τους.

Σύμφωνα με το διευθυντή του Κέντρου, Tom Rosenstiel η ύπαρξη μίας ολοκληρωμένης online στρατηγικής είναι απαραίτητη στους υποψήφιους. «Παρ’ όλο που δεν μπορεί κανείς να πει ότι η ψηφιακή δραστηριότητα μεταφράζεται άμεσα σε ψήφους, το σίγουρο είναι πως όποιος αξιοποιεί καλύτερα τις νέες τεχνολογίες έχει ένα βασικό πλεονέκτημα έναντι του αντιπάλου τους» λέει ο Rosenstiel.

Το Τουίτερ «μπορεί να επηρεάσει την εθνική αφήγηση» υποστηρίζει ο Zach Green, επικεφαλής την εταιρείας επικοινωνιακών συμβούλων «140Elect» που έχει αναλάβει να εκπαιδεύει τους υποψήφιους στη χρήση του νέου μέσου που κάνει προσιτή στους πάντες την άμεση μετάδοση πληροφοριών.

«Ο κάθε υποψήφιος μπορεί να δημοσιεύσει ένα μήνυμα για οποιοδήποτε θέμα θέλει ακόμη κι αν αυτό, υπό άλλες συνθήκες, δεν προσέλκυε την προσοχή των παραδοσιακών ΜΜΕ» λέει Green στο Γαλλικό Πρακτορείο προσθέτοντας  ότι με το Τουίτερ μπορείς να συμμετάσχεις άμεσα στο δημόσιο διάλογο, να πεις τα επιχειρήματά σου ή να αντικρούσεις των αντίπαλό σου χωρίς να χρειάζεται να γράψει κάποιος άλλος ένα δημοσίευμα υπέρ σου».

Το Τουίτερ «μπορεί να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού» λέει από την πλευρά του ο Tony Fratto, πρώην εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου και του υπουργείου Οικονομικών επί προεδρίας Τζορτζ Μπους και νυν συνιδιοκτήτης της εταιρείας Hamilton Place Strategies.

«Τώρα πια είναι εφικτό να επικοινωνήσεις άμεσα με χιλιάδες ανθρώπους και μάλιστα με τον φθηνότερο τρόπο που μπορούσες ποτέ να φανταστείς» λέει Fratto.

«Και δεν είναι μόνο ότι μπορείς να μεταδόσεις το μήνυμά σου σε εκατομμύρια ανθρώπους αλλά και το ότι μπορείς να απαντήσεις σε οποιαδήποτε κατηγορία εκτοξευτεί εναντίον σου μέσα σε ελάχιστο χρόνο ενώ παλιά θα έπρεπε να οργανώσεις συνέντευξη Τύπου, να φτιάξεις μια διαφήμιση ή να γράψεις και στη συνέχεια να στείλεις δελτία τύπου».

Πως όμως τα πάνε με το Τουίτερ οι δύο υποψήφιοι για την προεδρία των ΗΠΑ;

Ο Πρόεδρος Ομπάμα, έχοντας ξεκινήσει να το χρησιμοποιεί από το 2008 διατηρεί το πλεονέκτημα έναντι του Μιτ Ρομνεϊ καθώς τον ακολουθούν πάνω από 18 εκατομμύρια χρήστες (followers, στη γλώσσα του Τουίτερ) έναντι 900.000 του αντιπάλου του.

Σύμφωνα με ανάλυση του Zach Green, ο Ομπάμα «τουιτάρει» δέκα φορές συχνότερα από τον Ρόμνεϊ αλλά τα μηνύματα («τουίτς») του Ρεπουμπλικάνου υποψηφίου μοιράζονται ή αναδημοσιεύονται πολύ συχνότερα και σε μεγαλύτερη έκταση από τους οπαδούς του πράγμα που δείχνει ότι αυτοί είναι πιο κοντά του.

Ο Tony Fratto, από την πλευρά του, παρατηρεί ότι ναι μεν ο Ομπάμα γράφει περισσότερα μηνύματα στο Τουίτερ όμως πολλά από αυτά είναι γραμμένα σε τρίτο πρόσωπο, πράγμα που επικοινωνιακά είναι λάθος.

«Σίγουρα πρέπει να γράφεις συχνά αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να γράφεις σε πρώτο πρόσωπο» συμβουλεύει ο Fratto.

Και το Κέντρο Pew όμως συμφωνεί ότι ο Ομπάμα «είναι μπροστά» στη χρήση του Τουίτερ και των άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Οντας μάλιστα έμπειρος πλέον χρήστης ο ίδιος ο πρόεδρος των ΗΠΑ (και το επιτελείο του, φυσικά!) καταφέρνει να εντοπίσει και να επικοινωνήσει με κοινωνικές ομάδες-κλειδιά για την προεκλογική εκστρατεία, όπως οι ισπανόφωνοι αλλά και οι γυναίκες ψηφοφόροι.

Αντιδράσεις

Η καθηγήτρια του πανεπιστημίου της Φλόριντα, Jeanette Castillo, ειδική στα ψηφιακά μέσα, μελετάει το «κοινωνικό κεφάλαιο» που συγκεντρώνουν οι υποψήφιοι των φετινών αμερικανικών εκλογών. «Στις εκλογές του 2008 η επιρροή του Τουίτερ που τότε έκανε τα πρώτα του βήματα ήταν μικρή καθώς οι χρήστες ήταν πολύ λιγότεροι και κυρίως νέοι ενώ το ίδιο δεν είχε ωριμάσει ως Μέσο» σημειώνει η Castillo. «Τώρα όμως η κοινωνική δικτύωση οδηγεί και βέβαια επηρεάζει τις εξελίξεις πράγμα που αποδεικνύεται με τις αντιδράσεις που ξεσήκωσαν πριν λίγες ημέρες οι γνωστές δηλώσεις του υποψήφιου Ρεπουμπλικάνου Τοντ Εϊκιν για τους βιασμούς.

«Το Τουίτερ αποτελεί μία πολύ δημοκρατική πλατφόρμα» λέει η Castillo η οποία πιστεύει ότι έχει πλέον τη δύναμη να επηρεάζει και όλα τα παραδοσιακά Μέσα, δηλαδή τις εφημερίδες, το ραδιόφωνο και τις τηλεοράσεις.

ΠΗΓΗ: AFP

Advertisements
Κατηγορίες:Τα άρθρα μου, journalism, MME

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: